Un interviu cu Yossi Sheffi (MIT)

16 Dec 2022

„Covid-19 a a adus la alt nivel rolul lanțurilor de aprovizionare”

Urmărește videoclipul întregului interviu >

O conversație cu Yossi Sheffi, profesor de Ingineria Sistemelor la Institutul de Tehnologie din Massachusetts

DESPRE EXPERT Dr. Yossi Sheffi este profesor de ingineria sistemelor Elisha Gray II la Institutul de Tehnologie din Massachusetts, unde este director al Centrului MIT pentru Transport și Logistică. Este expert în optimizarea sistemelor, analiza riscurilor și managementul lanțului de aprovizionare, care sunt subiectele pe care le predă și cercetează la MIT. Este autorul multor publicații științifice și a mai multor cărți despre managementul lanțului de aprovizionare, reziliență și strategie. Dr. Sheffi a câștigat mai multe premii, inclusiv Distinguished Service Award oferit de Council of Logistics Management și medalia și premiul Salzberg pentru leadership și inovații remarcabile în managementul lanțului de aprovizionare.

Mecalux s-a întâlnit cu profesorul Yossi Sheffi, directorul Centrului MIT pentru Transport și Logistică, pentru a vorbi despre modul în care Covid-19 remodelează afacerile și lanțurile de aprovizionare – și despre ce urmează.

  • Care sunt principalele descoperiri din ultima dvs. carte Noul (Ab)normal: Remodelarea strategiei de afaceri și a lanțului de aprovizionare dincolo de Covid-19?

    Covid-19 ne-a învățat mai multe lucruri despre lanțurile de aprovizionare. În primul rând, am aflat că mass-media generală – inclusiv publicațiile importante din SUA și Europa – știu foarte puțin despre lanțurile de aprovizionare. Mass-media tinde să ducă la catastrofă totul.

  • Cum așa?

    Multe instituții media au raportat că lanțurile de aprovizionare au eșuat în timpul pandemiei. Lanțurile de aprovizionare nu au eșuat. De fapt, a fost cel mai bun moment pentru lanțurile de aprovizionare. De exemplu, gândiți-vă la lanțul de aprovizionare cu alimente când a lovit Covid-19: de la o zi la alta, toate restaurantele, universitățile și industriile au fost închise.

    Și totuși, lanțurile de aprovizionare s-au adaptat rapid la aceste schimbări bruște în reglementări și modele de consum. Mass-media a făcut o mare afacere din mici lipsuri temporare, care au fost nesemnificative în cea mai mare parte. În general, nimeni nu a fost suferit de foame și totul a continuat să funcționeze. Directorii lanțului de aprovizionare, managerii și muncitorii au fost eroii acestei pandemii.

    Covid a accelerat adoptarea tehnologiei și unul dintre domeniile principale este robotica în domeniul depozitării.
  • În cartea dumneavoastră, menționați că până în 2022 piața mondială a roboților de depozitare și logistică se va multiplica de patru ori. Cum accelerează Covid-19 automatizarea în lanțul de aprovizionare și în depozite?

    E un moment foarte bun. Covid a accelerat semnificativ adoptarea tehnologiei și unul dintre domeniile principale este robotica de depozitare. În primul rând, pentru că roboții nu se îmbolnăvesc de Covid, nu trebuie să se vaccineze și nu trebuie să poarte mască-lucrează doar 24/7. În al doilea rând, în Statele Unite, acum există mult mai multe locuri de muncă disponibile decât lucrători disponibili. Lipsa actuală de forță de muncă este un alt motiv pentru automatizare în general și, în special, pentru robotică în depozitare. Chestia cu automatizarea și robotica nu este că nu se fac greșeli, ci că greșeala o faci o singură dată. Când corectați algoritmul, greșeala este remediată și, din acest moment înainte, nu mai există nicio problemă.

  • „Directorii, managerii și muncitorii lanțului de aprovizionare au fost eroii acestei pandemii.”

    Cum se pot pregăti și gestiona companiile întreruperile?

    Pentru început, trebuie să prioritizezi ceea ce te pregătești. Majoritatea oamenilor cred că trebuie să te pregătești pentru lucrurile care sunt foarte probabil să se întâmple. Dar, de fapt, cel mai periculos lucru care trebuie prioritizat sunt evenimentele care nu se întâmplă des, dar au un impact semnificativ. De exemplu, Covid-19, explozia BP din Golful Mexic, dezastrul centralei nucleare din Japonia... Cine ar fi putut visa că Japonia, țara care este mai pregătită decât oricare alta, nu ar fi pregătită pentru cutremure? Este întotdeauna mai ușor să te pregătești pentru evenimente care s-au întâmplat înainte, deoarece le poți detalia și ai cadrul de bază. Dar, cu evenimente care nu s-au mai întâmplat până acum, poți să vină doar cu reziliență generală.

  • Ce ne puteți spune despre reziliență?

    Reziliența este un concept preluat din știința materialelor-capacitatea unui material de a-și păstra forma după deformare. Aici, vorbim despre capacitatea unei companii de a reveni la același nivel de servicii, producție și/sau distribuție după un fel de întrerupere. Pentru a vă pregăti pentru întrerupere, trebuie să vă mapați lanțul de aprovizionare pentru a ști cine sunt organizațiile din amonte. Și, mai mult decât atât, trebuie să vă suprapuneți lista de materiale pe locația geografică, astfel încât, dacă un furnizor nu operează, să știți imediat ce piese nu o vor face, ce produse nu veți putea construi și pe care dintre clienții dvs. nu îi veți putea aproviziona. Trebuie să vă pregătiți din timp și să știți ce veți face dacă nu puteți livra totul clienților dvs. și trebuie să acordați prioritate unor clienți față de alții. De asemenea, trebuie să centralizați toate informațiile și procesul de luare a deciziilor pentru a vă asigura că deciziile țin cont de toate efectele la nivelul întregului sistem.

  • Ce nu te ucide te face mai puternic.

    O criză este o oportunitate de a afla cine sunt clienții, angajații și furnizorii buni. Aceștia sunt oamenii pe care ar trebui să pariezi pentru a ieși din criză. Și ar trebui să vă gândiți dacă mai doriți să aveți o anumită divizie care nu a funcționat sau mai doriți să aveți de-a face cu anumiți furnizori și clienți. Crizele sunt o oportunitate de a vedea cine se angajează față de tine pe termen lung.

  • A adus Covid-19 oportunități pozitive pentru lanțul de aprovizionare?

    Unul dintre lucrurile grozave care s-au întâmplat este că Covid-19 a adus la alt nivel rolul lanțurilor de aprovizionare. Oamenii obișnuiau să o întrebe pe soția mea: „Ce face soțul tău la MIT?” Când a spus că cercetez și predau managementul lanțului de aprovizionare, răspunsul lor a fost: "Ce-i asta?" Acum, toată lumea realizează cât de importante sunt lanțurile de aprovizionare. Rolul lor a a adus la alt nivel în companii și mai mulți oameni urmează această profesie. Aplicațiile programului nostru la MIT cresc dramatic. Oamenii își dau seama că lanțul de aprovizionare este o mișcare bună în carieră, deoarece controlează tot ceea ce se întâmplă în companie: de la furnizor la transport, la producție, la distribuție, la retururi.

    Lanțul de aprovizionare era obișnuit doar camioane și depozite, munca unui bărbat. Acum vorbim despre computere, management, procese... A devenit o profesie foarte sofisticată. Una dintre valorile pe care le vedem ca urmare a acestui fapt este că mult mai multe femei se alătură profesiei. Anul acesta avem 50-50 dintre studenții noștri, bărbați și femei. Este grozav să vezi că persoana care nici măcar nu se gândea la lanțul de aprovizionare în urmă cu 20 de ani se îndreaptă către profesie. Nu poate decât să facă o mișcare mai bună.

  • „O greșeală pe care văd că o fac companiile uneori este că cumpără tehnologie fără să se gândească la ce problemă încearcă să rezolve.”

    Alte învățături pozitive din Covid-19?

    Pandemia a declanșat, de asemenea, o absorbție mult mai rapidă a tehnologiei. De obicei, ar dura luni sau ani pentru ca o companie să ia decizia de a cumpăra o parte dintr-un de software. În timpul pandemiei, adoptarea tehnologiei s-a făcut în câteva săptămâni. Adevărul este că multe companii au simțit că contractele au fost scrise atât de repede încât au nevoie de o mai bună revizuire juridică. Unele companii au acum comitete care analizează cum pot face lucruri rapid, așa cum au făcut-o în primele luni ale pandemiei, dar fără prea multe scurtături.

  • Pe lângă Covid-19, ce alte provocări majore trebuie să depășească întreprinderile în lanțurile lor de aprovizionare?

    Din păcate, în timpul Covid-19, am văzut bariere comerciale și restricții la export pentru vaccinuri. Ori de câte ori există un deficit și cererea crește semnificativ, vom vedea țări care încep să constrângă cât de mult poate fi exportat. Aceasta este o veste proastă pentru cipuri, în special pentru că utilizatorii acestor tehnologii cresc exponențial. Lipsa de cipuri este o problemă, deoarece este nevoie de ani de zile pentru a construi o fabrică de producție de cipuri și este un proces riscant. Vorbeam odată cu directorul general al uneia dintre cele mai mari companii de producție de cipuri despre riscuri și mi-a spus: „Să vă spun ce înseamnă riscul. La câțiva ani, săpăm o groapă mare în pământ și punem patru miliarde de dolari în ea sperând că, peste câțiva ani, va face ceea ce sperăm că va face. Nici măcar nu știm dacă știința va fi încă acolo, dar trebuie să facem pariul chiar acum.” Vorbește despre risc; asta e riscul!

    O altă provocare în managementul lanțului de aprovizionare este înțelegerea tehnologiei-este nevoie de timp pentru a ști unde se potrivesc tehnologii precum blockchain sau Internetul lucrurilor și unde nu se potrivesc. Unele dintre greșelile pe care le văd că le fac uneori companiile sunt că cumpără tehnologie fără să se gândească la ce problemă încearcă să rezolve.

  • Când vine vorba de adoptarea tehnologiei, de ce unele companii sunt mai reticente față de risc decât altele?

    Există companii care, în ADN-ul lor, dezvoltă atitudini experimentale și de asumare a riscurilor și altele care sunt mai adverse față de riscuri. Permiteți-mi să compar compania X cu compania Y. Compania X este o companie de mare succes și experimentală: atunci când dezvoltă un nou produs sau software, îl pun în producție înainte de a fi perfect și așteaptă doar ca utilizatorii să le spună ce este în neregulă pentru a-l remedia. Ideile noi pot apărea în organizație și pot fi aprobate rapid. Cu toate acestea, compania Y nu va pune niciodată ceva în producție fără asigurarea calității și multe teste. În urmă cu zece până la cincisprezece ani, compania Y a recunoscut amenințarea companiei X și a încercat să imite o parte din ceea ce făcea Compania X, cu un succes limitat. Este foarte dificil să schimbi cultura în moduri fundamentale.

  • Cum ar arăta o lume fără lanțuri de aprovizionare?

    Fără lanțuri de aprovizionare, comerțul nu ar exista. Lanțurile de aprovizionare permit comerțul deoarece aduci ceva cuiva care are nevoie de el, astfel încât să ai funcții de cumpărare și distribuție, chiar dacă este o singură persoană. Toate aceste elemente erau deja prezente pe vechile piețe babiloniene. Fără lanțuri de aprovizionare, ne-am întoarce la fiecare persoană pentru sine. Ar trebui să vânăm, să ne construim propria casă și să facem totul singuri, fără să luăm nimic de la nimeni. Ne-am întoarce în epoca de piatră. Lanțurile de aprovizionare permit lumii să lucreze; sunt mâna invizibilă a economiei. Atât cumpărătorii, cât și vânzătorii au un stimulent să o facă să funcționeze. Dacă legătura dintre un cumpărător și un vânzător se rupe, vânzătorul va căuta alți cumpărători și invers. Lanțurile de aprovizionare nu au nevoie de o orchestrare majoră de sus, deoarece fiecare lanț din legătură are stimulente pentru a rezolva problemele cât de mult poate. Frumusețea acestui lucru este că nu există creier; nu ai nevoie de el. Sistemul este creierul.

Credit foto: Yossi Sheffi-PopTech-Reykjavik Islanda de Árni Torfason pentru PopTech este licențiat sub CC BY 2.0