KPI-uri pentru lanțul de aprovizionare: măsurarea succesului în logistică

05 Iul 2022

KPI-urile pentru lanțul de aprovizionare sunt valori măsurabile folosite pentru evaluarea dezvoltării unei companii și implementarea acțiunilor de îmbunătățire continuă. Această serie de date, rapoarte și procente constituie o bază solidă pe care ne putem baza luarea deciziilor în căutarea excelenței în logistică.

Logistica reprezintă o parte semnificativă a costurilor legate de fabricarea și comercializarea fiecărui produs. Drept urmare, întreprinderile promovează analiza proceselor legate de achiziționarea, depozitarea și transportul sau distribuția mărfurilor. Mai jos, vom trece peste principalele tipuri de indicatori logistici și câteva exemple de KPI-uri utilizate pentru a evalua managementul lanțului de aprovizionare.

Ce sunt KPI-urile lanțului de aprovizionare?

KPI (indicatori cheie de performanță) logistici sunt relații de date numerice care demonstrează eficacitatea unui proces prin compararea acestuia cu un anumit punct din istoria firmei sau cu o altă metrică de referință (de exemplu, atunci când se realizează evaluarea comparativă a lanțului de aprovizionare). Acest lucru face posibilă identificarea tendințelor ascendente sau descendente și acționarea în consecință.

KPI-urile lanțului de aprovizionare vă permit să cuantificați performanța unei game largi de procese: primirea mărfurilor, depozitarea, pregătirea comenzilor, gestionarea stocurilor, expedierile, livrările, transportul și gestionarea retururilor, printre altele. Scopul final al utilizării KPI-urilor în logistică este îmbunătățirea productivității și optimizarea costurilor, menținând sau sporind în același timp calitatea serviciilor.

Logistica cuprinde o mare varietate de procese care pot fi măsurate prin KPI-urile lanțului de aprovizionare
Logistica cuprinde o mare varietate de procese care pot fi măsurate prin KPI-urile lanțului de aprovizionare

KPI-uri și obiective: instrumente de măsurare a performanței logisticii

Trebuie remarcat faptul că KPI-urile singure nu sunt suficiente pentru luarea deciziilor: este necesar să se stabilească ținte de performanță care adaugă context și un obiectiv de atins într-un interval de timp specific.

După cum am explicat în articolul nostru despre rolul KPI-urilor în depozit, debitul logistic este de obicei măsurat pe baza a patru tipuri de obiective: timp, cost, productivitate și calitate a serviciilor. Fiecare KPI logistic, astfel, poate fi încadrat într-o anumită zonă a lanțului de aprovizionare, dar se va referi și la unul dintre cele patru atribute de performanță logistică.

De exemplu, în cadrul depozitului KPI-urile care se referă la procesul de expediere a mărfurilor, comenzile expediate complete sunt un indicator al calității serviciului. Între timp, KPI-ul pentru comenzile expediate pe oră reflectă productivitatea operatorului.

Tipuri de KPI în funcție de faza logistică

În logistică, cei mai obișnuiți KPI sunt cei care sunt definiți în funcție de diferitele domenii de lucru care alcătuiesc lanțul de aprovizionare. Următoarele sunt câteva exemple de KPI-uri ale lanțului de aprovizionare:

KPI-uri pentru procurare sau achiziții

KPI-urile lanțului de aprovizionare centrat pe achiziții au ca scop monitorizarea noilor proceduri de achiziție de stoc și negocierile purtate cu furnizorii.

Exemple de KPI pentru achiziții:

  • Livrări eșuate: calculează procentul de livrări nereușite pentru că furnizorul nu a respectat acordul stabilit în ceea ce privește calitatea serviciului sau a produsului.
    Livrări eșuate = Pachete respinse ÷ Total comenzi de cumpărare primite x 100
  • Rata de conformitate a furnizorilor: exprimă eficacitatea furnizorului și reflectă nivelul întârzierilor în livrările către depozit ale produselor achiziționate.
    Conformitatea furnizorului = Comenzi întârziate ÷ Total comenzi primite x 100
  • Termenul de livrare al comenzii de achiziție: vă permite să calculați timpul scurs din momentul în care departamentul de achiziții plasează comanda la furnizor și până la momentul primirii acesteia la instalație.
    Termenul de livrare al comenzii = Data primirii comenzii − Data emiterii

KPI pentru transportul logistic

KPI-urile de transport facilitează analiza impactului logistic al circulației mărfurilor de-a lungul fiecărei verigi a lanțului de aprovizionare. Gestionarea etapei finale de livrare sau ultimul kilometru/ultima milă este deosebit de important aici datorită complexității sale și, prin urmare, a costurilor mai mari.

Exemple de KPI-uri de transport:

  • Costurile de transport în raport cu vânzările: acest KPI al lanțului de aprovizionare arată raportul dintre costurile de transport și vânzările realizate.
    Costuri de transport versus vânzări = Cost total de transport ÷ Vânzări
  • Livrări la timp: ilustrează agilitatea transportului în ultimul kilometru/ultima milă ca procent.
    Livrări la termen = Nr. livrări la termen ÷ Nr. total de livrări efectuate x 100
  • Utilizarea flotei: determină capacitatea de transport ocupată în raport cu capacitatea totală în volum (m³) sau greutate (kg).
    Utilizarea flotei = Capacitatea efectivă utilizată ÷ Capacitatea totală în kg sau m³

KPI-uri pentru depozitarea logistică

În depozit, KPI-urile servesc la monitorizarea proceselor care au loc în instalație. În articolul nostru despre KPI-urile fundamentale de management al depozitelor, vorbim în profunzime despre cei mai relevanți KPI-uri pentru logistica depozitelor. Cu titlu de exemplu, vom enumera câțiva aici:

Exemple de KPI-uri de depozitare:

  • Costul unitar de depozitare: raportează costul depozitării cu numărul de SKU din instalație la un moment dat.
    Costul unitar de depozitare = Costul total de depozitare ÷ Capacitate nominală x Rata de ocupare
  • Durata ciclului comenzii interne: indică timpul necesar pentru finalizarea unei comenzi, din momentul în care ajunge la instalație și până la ieșirea din docul de expediere.
    Durata ciclului comenzii interne = Data intrării comenzii − Data expedierii
  • Rata de livrare completă și la timp: măsoară numărul de comenzi de cumpărare pregătite pentru ridicare. Arată productivitatea și nivelul de servicii pentru clienți.
    Rata de livrare completă și la timp = Nr. comenzi la termen complet ÷ Nr. total de comenzi x 100
În logistică, KPI-urile sunt vizualizate prin intermediul panourilor de control
În logistică, KPI-urile sunt vizualizate prin intermediul panourilor de control

KPI pentru gestionarea stocurilor

Cu acești indicatori KPI, puteți analiza deplasarea stocurilor de-a lungul lanțului de aprovizionare. Sunt fundamentale pentru toate domeniile logistice, deoarece informațiile pe care le furnizează fac posibilă organizarea mai precisă a alimentării produselor, ținând cont de costuri și de nevoile departamentului de vânzări.

Exemple de KPI-uri de inventar:

  • Cifra de rotație a stocurilor: arată de câte ori inventarul este completat într-un timp specificat (dacă datele sunt anuale, acestea vor fi pe tot parcursul anului). Cu cât este mai mare, cu atât mai bine, deoarece aceasta înseamnă că vânzările generează profit pentru companie.
    Viteza de rotație = Valoarea SKU-urilor vândute ÷ Valoarea medie a stocului
  • Epuizarea de stoc: indică de câte ori o companie nu a putut face față cererii din cauza lipsei de stoc.
    Rata de epuizare a stocurilor = Comenzi neexecutate ÷ Total comenzi x 100
  • Scăderea inventarului: exprimă acuratețea inventarului printr-un procent. Acesta reflectă relația dintre stocul teoretic din depozit și stocul fizic real.
    Scăderea stocului = (Stoc pe care ar trebui să-l aveți − Stoc pe care îl aveți de fapt) ÷ Stoc pe care ar trebui să-l aveți

Software de logistică: coloana vertebrală a analizei datelor în lanțul de aprovizionare

În ultimii ani, creșterea constantă a costurilor logistice a reprezentat o provocare continuă pentru profitabilitatea companiei. De fapt, în 2019, Consiliul profesioniștilor în managementul lanțului de aprovizionare (CSCMP) a indicat în Raportul privind starea logisticii că costurile de logistică crescuseră cu 11,4% pe piața din SUA.

În acest context, nu este de mirare că extragerea datelor pentru formularea KPI-urilor lanțului de aprovizionare este o prioritate pentru implementarea proiectelor analitice avansate. Acest lucru este demonstrat în Raport sondaj privind analiza lanțului de aprovizionare de firma americană de consultanță APQC. Acest sondaj afirmă că principala motivație pentru obținerea datelor este optimizarea lanțului de aprovizionare și menținerea costurilor la un nivel scăzut (88% dintre respondenți), urmată foarte îndeaproape de îmbunătățirea satisfacției clienților (87% dintre respondenți).

Transformarea digitală în logistică a facilitat enorm înregistrarea, procesarea și vizualizarea datelor, datorită în special implementării de software specializat în fiecare zonă a lanțului de aprovizionare. În cazul Mecalux, modulul Software de analiză a lanțului de aprovizionare calculează KPI logistici care monitorizează operațiunile din depozit pentru analiza ulterioară.

KPI-urile lanțului de aprovizionare: deservirea eficienței

În acest articol, am trecut în revistă principalele KPI ale lanțului de aprovizionare, ilustrând câteva exemple. Dincolo de faptul că lista este nesfârșită, fiecare afacere are nevoi și caracteristici specifice care necesită ca analiza KPI să fie personalizată.

Pentru a vedea potențialul Sistemului de gestionare a depozitelor Easy WMS al nostru, în ceea ce privește analiza, afișarea și interpretarea datelor, nu ezitați să ne contactați. Vă vom arăta panoul de control detaliat într-o demonstrație personalizată.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: